Strony internetowe tworzone są dla użytkowników. Jest to najważniejsza zasada o której należy pamiętać przy ich projektowaniu. Każdemu zależy by jego witryna internetowa była wyjątkowa, dlatego warto zadbać o jak najwyższy poziom satysfakcji użytkownika, korzystającego z serwisu.

W sieci funkcjonują miliony stron internetowych. Spełniają różne funkcje i są kierowane do odmiennych grup docelowych. Ogromna różnorodność sprawia że ciężko stworzyć uniwersalną receptę na sukces w tym zakresie. Nie mniej jednak jest kilka zasad, którymi warto się kierować. Sprawią że nawigacja na stronie będzie intuicyjna, ułatwią użytkownikowi odnalezienie interesujących go informacji i zapewnią zrozumiałą komunikację. Dlaczego jest to tak ważne ? Każdy kto odwiedza witrynę internetową, stanowi potencjalne źródło dochodu dla jej właściciela.

 

Na samym początku, chciałbym Ci zwrócić uwagę na adres Twojej strony internetowej. Stosuj możliwie krótkie nazwy. Jeśli prowadzisz firmę zapewne korzystasz z wizytówek, zawierają one między innymi adres Twojej strony firmowej. Są jednak sytuację w których nie zawsze masz możliwość wręczenia potencjalnemu klientowi wizytówki, na przykład podczas rozmowy telefonicznej. Jeśli jest taka możliwość wybierz adres witryny nawiązujący do Twojej działalności. Pamiętaj że adres Twojej strony będzie również stanowił element składowy adresów firmowych skrzynek mailowych. W przypadku krótkich i łatwych do zapamiętania adresów www zminimalizujesz prawdopodobieństwo wystąpienia błędu. Osoby które nie stosują się do tej zasady narażają się na marnowanie swojego czasu. Często bywa tak, że w obawie o popełnienie błędu podczas wprowadzania przez klienta adresu do przeglądarki, wysyłają adres swojej strony internetowej smsem bądź mailem.

 

Podczas projektowania strony www należy zadbać o funkcjonalną nawigację. Bez niej poruszanie się po stronach internetowych może przerodzić się w istny koszmar. W przypadku projektowania menu strony nie warto eksperymentować. Zrezygnuj z umieszczania go w nietypowych miejscach, ukrywania czy fantazyjnych animacji. Najlepszym miejscem na umieszczenie menu jest górna część naszej strony. Można zablokować element tak by użytkownik przeglądając naszą stronę, menu miał zawsze na „wyciągnięcie kursora” w górnej części ekranu. Poukładaj elementy nawigacyjne tematycznie, pozwoli to użytkownikowi na orientację w strukturze strony. Zadbaj o przejrzyste etykiety. Nie zmuszaj klienta do zastanawiania się, czy sprawdzania, co przez użyte hasło autor miał na myśli. Pod względem estetycznym zadbaj by elementy były spójne wizualnie i funkcjonalnie. Dobrą praktyką podczas projektowania nawigacji na stronie internetowej jest określanie miejsca

w którym internauta obecnie się znajduje. Można zastosować wyróżnienie wizualne dla etykiety odpowiedniej podstrony. W przypadku rozbudowanych serwisów internetowych w których klient ma do dyspozycji wiele ścieżek zagnieżdżenia można wykorzystać ścieżki powrotu (breadcrumbs). Są to hiperłącza które obrazują ścieżkę pomiędzy obecną stroną na której znajduje się użytkownik a stroną główna. Umożliwiają sprawne przechodzenie pomiędzy różnymi poziomami.

projektowanie strony internetowej w oparciu o zasady UX design to recepta na sukces

 

Dobrą praktyką podczas projektowania rozbudowanego serwisu internetowego jest umieszczenie w nim wyszukiwarki. Badania udowodniły że większość internautów, trafiając na stronę internetową skupia się na jak najszybszym wyszukaniu interesujących ich informacji. Umieszczając wyszukiwarkę na swojej stronie zadbaj by była ona w dobrze widocznym miejscu. Wyszukiwarki są powszechnie wykorzystywanym narzędziem, dlatego nie musisz opatrywać jej dodatkowym tekstem informującym o funkcjonalności. Nie warto silić się tutaj na fantazyjne projekty. Unikaj stosowania funkcjonującej wewnątrz firmy terminologii czy mało intuicyjnych ikon. Nie zmuszaj użytkownika do niepotrzebnego myślenia, im będzie prostsza tym lepiej. Wystarczy że będzie się składać z dwóch elementów. Pole wyszukiwania oraz przycisk call to action. Im pole wyszukiwania będzie dłuższe, tym dłuższe frazy będzie wpisywał użytkownik, co spowoduje zwrot bardziej szczegółowych wyników. Natomiast jeśli chodzi o przycisk, standardem który przyjął się w Polsce jest wykorzystanie przycisku opatrzonego hasłem „Szukaj” (testy dowiodły że jest najskuteczniejszą formą). W przypadku bardzo rozbudowanego serwisu internetowego możesz zastosować wyszukiwanie zaawansowane, ale warto wprowadzić tą funkcjonalność dopiero na stronach zwracających wyniki wyszukiwania.

optymalizacja stron internetowych zapewni Twoim odbiorcom komfortowe korzystanie z Twojego serwisu

 

Kolejny ważny temat na który chcę zwrócić Twoją uwagę to formularze. Z punktu widzenia przedsiębiorcy to bardzo praktyczne narzędzie usprawniające responsywne strony www to w dzisiejszych czasch koniecznośćpracę. Internauci jednak nie lubią wypełniać formularzy. Źle zaprojektowany formularz może spowodować że użytkownik opuści Twoja stronę internetową i nigdy więcej na nią nie wróci. Czy można w tej kwestii uzyskać kompromis ? Oczywiście ! Przede wszystkim proś o informację które są Ci niezbędne. Długi i rozbudowany formularz może zniechęcić Twojego potencjalnego klienta. W niektórych przypadkach nie mamy możliwości ograniczenia formularza do kliku pól. Dlatego ważne jest by zadbać o właściwy układ. Warto pogrupować pola tematycznie oraz ułożyć je w sensownej kolejności. Jeśli formularz jest wyjątkowo długi, możesz podzielić go na podstrony. W tym wypadku pamiętaj by informować użytkownika ile kroków zostało do końca. Kolejną ważną kwestią jest właściwe oznaczenie pól formularza. Umieść jasną i zrozumiałą etykietę pola dotyczącą informacji o które prosisz. W niektórych przypadkach możesz się pokusić o rozbudowanie formularza o dodatkowe pozycje, które na przykład pomogą skierować sprawę do właściwego działu co usprawni komunikacji z klientem. Pamiętaj wtedy by oznaczyć wyraźnie wymagane pola, natomiast w przypadku pól opcjonalnych poinformuj użytkownika o korzyściach płynących z ich uzupełnienia. Jeśli prosisz o wprowadzenie danych w określonym formacie jasno to zakomunikuj. Dobrym przykładem jest ustalanie hasła podczas zakładania konta użytkownika. Jeśli ze względów bezpieczeństwa prosisz o stworzenie hasła zawierającego wielkie i małe litery oraz cyfry w okolicy pola umieść informację na ten temat. Zadbaj również o weryfikację błędów w formularzu. Jeśli jest to możliwe wyświetlaj użytkownikowi komunikaty o błędach na bieżąco. Zadbaj by Twoi klienci podczas uzupełniania formularza mieli zapewnione jak najlepsze wsparcie. Jeśli cała procedura zakończy się pomyśle poinformuj o tym klienta krótkim komunikatem oraz podziękuj za poświęcony czas.

 

 

 

 

Nie zapomnij o komunikowaniu o błędach. Istnieje wiele przyczyn powstawania błędów, same w sobie nie są straszne, jeśli w odpowiedniej formie poinformujesz o nich klienta i pomożesz z rozwiązaniem problemu. Tutaj dobrym przykładem jest przygotowanie strony błędu 404. Błąd 404 może się wyświetlić użytkownikowi serwisu, między innymi wtedy, gdy zapisze link do już nie istniejącej podstrony w Twoim serwisie. Z czasem w związku z aktualizacją informacji możesz zdecydować o usunięciu podstrony którą zachował Twój klient. W tej sytuacji zadbaj by została wyświetlona użytkownikowi informacja o nie istniejącej już podstronie. Sam komunika o błędzie i braku zasobów pod wskazanym adresem może nie wystarczyć. Klient może go błędnie zinterpretować i założyć że cała strona została skasowana. Dlatego poinformuj o usunięciu poszukiwanego przez klienta zasobu, oraz zachęć do powrotu na stronę główną za pomocą przygotowanego przycisku lub skorzystania z menu w celu przekierowania w dowolne miejsce na stronie.

 

W dzisiejszych czasach coraz częściej korzystamy z przeglądarek internetowych za pomocą różnych urządzeń. Ludzie coraz chętniej wyszukują informacje za pośrednictwem tabletów czy smartphone ów. Dlatego projektując swoją stronę internetową zadbaj by automatycznie dostosowywała się do rozmiaru okna przeglądarki na której jest wyświetlana. Korzystanie z nie zoptymalizowanej strony internetowej na smartphonie to istna męka. Spora cześć elementów staje się zupełnie nieczytelna. Właściwe korzystanie menu graniczy z cudem. Ciężko trafić palcem w wybrany element nawigacyjny etc. Po kilku nieudanych próbach przejścia do konkretnej podstrony użytkownik najprawdopodobniej się zniechęci a Ty stracisz szansę na pozyskanie klienta. Ważne jest by poszczególne elementy zostały odpowiednio sformatowane. Dostosuj ich rozmiar oraz układ na stronie. Przeorganizuj menu by można było wygodnie z niego korzystać mając na uwadze że zamiast kursorem klienci będą posługiwać się palcem.

 

Mam nadzieję że udało mi się zwrócić Twoją uwagę, na problematykę projektowania funkcjonalnych elementów strony internetowej. Jako dobry gospodarz, dopilnuj by klienci czuli się komfortowo odwiedzając Twoją witrynę, bo jest projektowana właśnie dla nich. Zadbaj by strona internetowa stanowiła odbicie Twojego profesjonalizmu branżowego w świecie wirtualnym. Pamiętaj że jest to narzędzie które ma za zadanie zbudować pierwsze wrażenie i pomóc w nawiązaniu relacji. Zaprojektowanie dobrej strony nie jest prostym zadaniem ale na pewno się opłaci.

 

Podstawowe zasady o których warto pamiętać podczas projektowania stron www

02 czerwca 2018
tworzenie serwisów internetowych

• Polityka prywatności •

analityka internetowa optymalizacja konwersja

Copyright © 2018 sup4u.pl • Wszystkie prawa zastrzeżone •

.

.

Agencja Interaktywna analityka internetowa która pozwoli Ci wypozycjonować Twoją stronę internetową

Agencja interaktywna

.

.