Poprzednie artykuły prezentowały bezsprzeczne zalety wykorzystywania analityki internetowej oraz przykłady popularnych platform, które umożliwiają jej wdrożenie. No dobra, skoro decyzja o wdrożeniu analityki internetowej zapadła i poprawnie skonfigurowano podstawowe narzędzia wspomagające analizowanie informacji. Uważam, że najwyższy czas by przejść do kolejnego ważnego tematu - wskaźników analitycznych, dzisiaj weźmiemy na warsztat współczynnik konwersji. Jest to jeden z najistotniejszych weryfikatorów, który należy stale monitorować oraz pracować nad jego poprawą.

 

Wdrażająć analitykę internetową w swojej firmie zadbaj w dobrą praktykę stałego monitoringu współczynnika konwersji

 

Zacznijmy od początku. Czym w ogóle jest współczynnik konwersji?

 

Strony internetowe projektujemy i wykorzystujemy do realizowania swoich celów. Współczynnik konwersji pozwala nam ustalić czy witryna, którą rozwijamy spełnia swoje zadanie. Dokładnie rzecz ujmując współczynnik konwersji to procent internautów, którzy wykonali zadanie na jakim nam zależy w stosunku do wszystkich użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Wyraża się go w procentach, dlatego jeśli liczba osób która wykonała pożądaną czynność została już podzielona przez wszystkich odwiedzających, należy jeszcze wyniki przemnożyć przez 100 %. 

 

Cele ustanawiane są indywidualnie w zależności od prowadzonej działalności. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz meble ogrodowe. Na pewno będzie Ci zależało, na jak największej liczbie złożonych zamówień za pośrednictwem Twojego serwisu. Załóżmy, że w dniu dzisiejszym Twoją stronę internetową odwiedziło 320 użytkowników z czego 40 osób złożyło zamówienie. Dzisiejszy współczynnik konwersji dla sprzedaży mebli ogrodowych za pośrednictwem prowadzonego przez Ciebie serwisu wynosi dwanaście i pół procent 12,5%.

 

 

Każda strona internetowa może jednak realizować wiele zadań jednocześnie. Nawet jeśli Twoim głównym celem jest zagrabienie pieniędzy na sprzedaży mebli, to na osiągnięcie sukcesu składać się może wiele różnych działań, które wspomagają realizację głównego celu czyli tak zwane cele konwersji. Dlatego poza wskaźnikiem konwersji dla ilości złożonych zamówień, możesz również monitorować współczynnik konwersji na przykład dla osób, które:

 

  • za pośrednictwem formularza wysłały zapytanie ofertowe,

 

  • zarejestrowały konto w Twoim serwisie internetowym,

 

  • zapisały się do Twojego newsletter’a ,

 

  • udostępniły prezentację Twoich aranżacji w serwisach społecznościowych.

 

Tak naprawdę lista ta jest nieskończona, każda działalność jest inna, dlatego każdy właściciel strony internetowej może realizować inne cele główne i pośrednie za pomocą różnych działań. Ważne jest by nie łączyć poszczególnych wskaźników w jeden zbiorczy, gdyż w tym wypadku nie będziesz w stanie skutecznie analizować informacji i wyciągać właściwych wniosków. 

 

No dobrze, zdefiniowaliśmy współczynnik konwersji, ale co dalej?

 

Najważniejszem elementem procesu optymalizacji konwersji jest ustalenie celu

 

W sytuacji, kiedy wiesz już z jaką skutecznością strona internetowa pomaga Ci realizować założony cel, należy przejść do kolejnego etapu – optymalizacji konwersji. Dzięki analityce internetowej, poprzez umiejętne zestawienie danych liczbowych i właściwą interpretację wyników, możesz wpłynąć na kondycję swojego przedsiębiorstwa. Najważniejszym krokiem i paradoksalnie nie tak oczywistym jak mogło by się wydawać jest zdefiniowanie celu. Można się tu odwołać do koncepcji formułowania celów, która mówi, że powinien być skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie, należy dokładnie określić satysfakcjonujący nas poziom współczynnika konwersji jaki chcemy osiągnąć oraz czas w jakim uzyskamy pożądany efekt. Załóżmy, że naszym celem w przyszłym kwartale jest podniesienie współczynnika konwersji złożonych zamówień za pośrednictwem serwisu internetowego o 7,5%.

 

Optymalizacja konwersji umożliwi Ci wywierania realnego wpływu na poprawe kondycji Twojego przedsiebiorstwa

 

Jeśli już wiemy co chcemy osiągnąć, warto dokładnie prześledzić skuteczność dotychczasowych działań pośrednich, prowadzących do realizacji naszego celu głównego. Dzięki analityce internetowej nie musisz „wróżyć z fusów”, na postawie dokładnych danych jesteś w stanie jasno określić jakie efekty przynoszą poszczególne działania by wyeliminować te nieefektywne, które jedynie generują niepotrzebne koszty. Pamiętaj, że analizując dane, dobrze jest też spojrzeć na zagadnienia z szerzej perspektywy i wyjść poza własne podwórko. Mam na myśli analizę danych poza własną firmą na przykład doprecyzowanie grupy docelowej czy szczegółową analizę konkurencji. Odwołując się raz jeszcze do przykładu sklepu z meblami ogrodowymi, może się na przykład okazać, że konkurencja oferuje dużo niższe ceny. Nim zaczniesz zaciskać pasa, uważam, że warto najpierw rozejrzeć się za nowymi dostawcami surowców wykorzystywanych do produkcji lub renegocjować obecne warunki cenowe z obecnymi dostawcami. Poza analizą skuteczności dotychczasowych działań, zachęcam Cię również do stałego poszukiwania nowych rozwiązań, które pomogą Ci w osiągnięciu cel. Dzisiejsze tempo zmian jest tak dynamiczne, że z dnia na dzień mogą się pojawić nowe możliwości, dzięki którym będziesz w stanie zdystansować konkurencje.

 

Jeśli określisz przeszkody, które hamują Cię w osiągnięciu celu, pora zabrać się za poszukiwanie rozwiązań. Pamiętaj, analityka internetowa to proces ciągły! (i będę to powtarzał do znudzenia) Nawet jeśli przeprowadzisz szczegółowe redefiniowania działań, nie możesz rezygnować z monitorowania ważnych wskaźników. Tylko trzymając rękę na pulsie, jesteś w stanie ustrzec się przed nieprzyjemnymi niespodziankami! Zachęcam Cię do wyrobienia sobie odruchu tożsamego z zerkaniem na zegarek. Wracając do poszukiwania rozwiązań, niestety nie ma uniwersalnej recepty, bo każdy przedsiębiorca jest inny, każdy ma inne cele, które realizuje na różne sposoby, dlatego optymalizacja konwersji powinna być szyta na miarę. Jeśli czujesz, że Twoja firma ma duży potencjał, ale nie możesz zidentyfikować przeszkód, które hamują jej rozwój, warto skorzystać z pomocy konsultanta, który pomoże Ci spojrzeć na zagadnienia z innej perspektywy.

 

Jest jednak jeden element wspólny dla wszystkich przedsiębiorców, nad którym należy stale pracować. Oczywiście mam na myśli witrynę internetową. Kilka wskazówek na temat dobrych praktyk związanych z projektowaniem witryny internetowej, znajdziesz w jednym z naszych artykułów zatytułowanym „Podstawowe zasady, o których warto pamiętać podczas projektowania strony www”.

 

Zadbaj by Twoja witryna internetowa była przejrzysta i czytelna wyposażona w intuicyjne menu. Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne i w kilka sekund rozstrzygnie się czy internauta zainteresuje się Twoją ofertą czy opuści stronę.

 

Jeśli strona ta ma za zadanie sprzedawać, powinna posiadać karty produktu zawierające odpowiedź na każde potencjalne pytanie klienta. Będzie ona pracować na Twój sukces 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę w przeciwieństwie do Twoich doradców. Ważne jest również w jakiej formie informację będą zaprezentowane - unikaj długich opisów. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest lista cech charakterystycznych produktu wraz z rysunkiem technicznym, zawierający informację na temat wymiarów. Dodatkowo warto w celu pobudzenia wyobraźni klienta, zaprezentować przykładowe wersje kolorystyczne oraz aranżacje. Dzięki przykładowej aranżacji możesz wpłynąć na wzrost wartość koszyka zakupowego. Klienci zainspirowani podpowiedziami, mogą zdecydować się na zakup dodatkowych produktów lub akcesoriów uzupełniających z twojej oferty.

 

Analityka internetowa za sprawą współczynnika konwersji udzieli Ci odpowiedzi na pytanie jak usprawnić funkcjonowanie swojej firmy

 

Co szalenie istotne, jeśli chcesz, by to nie była ich jedyna wizyta u Ciebie buduj relację od pierwszej chwili. Jeśli zdecydowałaś / łeś poświęcić tej działalności swoje życie na pewno lubisz to co robisz, a może nawet kochasz. Podziel się tymi emocjami i pasją z odwiedzającymi, załączaj praktyczne porady w ciekawej formie. W dzisiejszych czasach nie wymaga to tak wiele zachodu, odwołując się raz jeszcze do przykładu, skoro prowadzisz sklep z meblami ogrodowymi i lubisz to co robisz to na pewno masz piękny ogród. Wyciągnij swojego smartphone z kieszenie uruchom funkcję kamery i oprowadź klientom po swoim ogrodzie, opowiedz im o rozwiązaniach jakie w nim zostały wykorzystane, jakie zmiany zamierzasz wprowadzić w przyszłym roku i z czego one wynikają. Możesz też zasugerować jak wyglądał by Twój ogród, gdyby jego powierzchnia była większa czy mniejsza. Możliwości jest mnóstwo, twórz treści jakim Ty z przyjemnością poświęcił byś czas jako klient, dzisiaj sztampowe hasło „oferujemy najwyższej jakości produkty” to za mało.

 

Chcesz zobaczyć świetny przykład dzielenia się pasją?

 

(http://www.ladyofthehouse.pl)

 

 

Kolejna praktyczna funkcja, w którą warto wyposażyć sklep to komentarze, my klienci, lubimy być utwierdzani, że nasza decyzja będzie właściwa, dlatego zadbaj o regularne publikowanie opinii osób, które do tej pory obdarzyły Cię zaufaniem, wybierając Twoje meble. Jak przekonać przysłowiowego Kowalskiego by poświęcił swój czas na zredagowanie opinii? To bardzo proste, stwórz program lojalnościowy dla swoich klientów, w którym będziesz premiował dodatkowe aktywności upominkami lub rabatami. Poza pomocną opinią zyskasz lojalnego klienta, z którym masz szanse dodatkowo scementować relację oferując kolejne promocje czy rabaty.

 

Jak widzisz pomysłów jest wiele i wierz mi lista nie została jeszcze wyczerpana. Teraz pora na kolejny bardzo ważny etap optymalizacji – testy, weryfikuj każde rozwiązanie. Nie zatrać się w radosnej twórczości, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by łączyć przyjemne z pożytecznym, bo teraz gdy korzystasz z analityki internetowej masz do dyspozycji niezawodny kompas, który poprowadzi Cię przez proces optymalizacji, ale najważniejsze jest byś stale monitorował i analizował dane wynikające z wprowadzanych zamian. By wyniki nie zostały wypaczone sugeruję wprowadzanie zmian podzielić na etapy by nie nakładały się na siebie w czasie. Skonsolidowanie usprawnień zaciemnia obraz a zidentyfikowanie najefektywniejszego rozwiązania przychodzi z trudem. Uczulam Cię również na jeszcze jedną ważną kwestię, nie ignoruj żadnej sugestii dotyczącej zmiany. Wszystko ma wpływ na to jak funkcjonujemy i podejmujemy decyzję, często nawet nie jesteśmy tego do końca świadomi. Dlatego jeśli ktoś lub coś podpowiada Ci że warto zmienić kolor tła formularza kontaktowego sprawdź jak przełoży się to na współczynnik konwersji składanych zapytań.

 

Przedsiębiorco, skoro dotarłeś do tego miejsca jestem przekonany, że podjąłeś decyzję o wdrożeniu analityki internetowej. Masz już „podpiętego” Analytics’a a ten artykuł dostarczył Ci informacji na temat jednego z najważniejszych współczynników, który powinieneś stale monitorować. Nie ma się co ociągać, do dzieła! Analityka internetowa sprawi, że będziesz w stanie zawiesić poprzeczkę jeszcze wyżej a osiąganie celów stanie się łatwiejsze. Jeśli pojawią się pytania, nie krępuj się pisz do nas. Z radością będziemy Cię wspierać w rozwijaniu Twojej firmy.

 

Współczynnik konwersji Twoim sprzymierzeńcem w boju o wzrost efektywności firmy.

12 stycznia 2019
Współczynnik konwersji jako istotny wskaźnik w analityce internetowej, który umożliwi Ci realizację założonego celu

• Polityka prywatności •

analityka internetowa optymalizacja konwersja

Copyright © 2018 sup4u.pl • Wszystkie prawa zastrzeżone •

.

.

Agencja Interaktywna analityka internetowa która pozwoli Ci wypozycjonować Twoją stronę internetową

Agencja interaktywna

.

.